Program dydaktyczny
W przedszkolu Tęczowa Arka będziemy pracować w oparciu sprawdzone programy edukacyjne,
które zapewnią naszym przedszkolakom doskonały rozwój intelektualny, twórczy, fizyczny oraz społeczny.
Entliczek pentliczek Ku dziecku
W przedszkolu Tęczowa Arka będziemy realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego opartą na programie „Ku dziecku” dr Teresy Parczewskiej i dr Barbary Bilewicz-Kuźni (Zakład Pedagogiki Przedszkolnej instytutu Pedagogiki UMCS W Lublinie).
„Ku dziecku” to kompleksowy, nowatorski program edukacji przedszkolnej, umożliwiający pracę z przedszkolakami w oparciu o serię „Entliczek Pentliczek” (Kajecik 4 latka, Kajecik 5 latka).
Program ten otrzymał nagrodę w konkursie MEN na najlepszy program wychowania przedszkolnego. Opiera się na teorii Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera. W świetle tej koncepcji każdy człowiek ma inny profil inteligencji o złożonej strukturze. Dlatego zadaniem nauczycieli u nas pracujących jest odkrycie i rozwijanie indywidualnych predyspozycji każdego dziecka.
Gardner wyróżnił następujące typy inteligencji: słowno-językowe, wizualno-przestrzenne, muzyczne, cielesno-kinestatyczne, logiczno-matematyczne, interpersonalne, intrapersonalne, przyrodnicze i egzystencjalne.
Treści edukacyjne jakie będziemy realizować, oparte będą na rozwijaniu tych właśnie zdolności.
![]() |
![]() |
![]() |
||
INTELIGENCJA JĘZYKOWA |
INTELIGENCJA |
INTELIGENCJA MUZYCZNA |
![]() |
![]() |
![]() |
||
INTELIGENCJA RUCHOWA (CIELESNO-KINESTETYCZNA) |
INTELIGENCJA i rozwijamy logiczne myślenie w zakresie matematyki na poziomie przedszkolnym. |
INTELIGENCJA INTERPERSONALNA |
![]() |
![]() |
![]() |
||
INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA (WEWNĄTRZOSOBOWA) |
INTELIGENCJA PRZYRODNICZA |
INTELIGENCJA EGZYSTENCJALNA |
W naszym przedszkolu będziemy dokumentować rozwój każdego dziecka gromadząc i klasyfikując różne wytwory aktywności umieszczając je w specjalnym segregatorze, który nosi nazwę „Książka Przedszkolaka”. Będą tam zawarte fotografie, prace plastyczne, oraz nagrania z zabaw swobodnych i kierowanych, świąt i uroczystości przedszkolnych, urodzin dzieci celebrowanych w przedszkolu, wycieczek oraz przedstawień.
W przedszkolu Tęczowa Arka przygotujemy kąciki służące do zabawy i uczenia się: kącik zabawy,
naukowo-eksperymentalny i matematyczny, muzyczny, odpoczynku, marzeń i kącik relaksacji.
Nasi nauczyciele będą systematycznie poznawać i obserwować nasze Maluchy. Dziecko w wieku przedszkolnym przekazuje wiedzę o sobie za pomocą własnego działania, stąd będziemy się opierać na metodzie obserwacji. Na podstawie tego, nasi pedagodzy będą wypełniać tzw. kwestionariusz zdolności i osiągnięć dziecka w wieku przedszkolnym.
Dodatkowe programy edukacyjne to:
„Dziecięca matematyka” Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej
Program ten w atrakcyjnej, zabawowej formie przybliża dzieciom świat matematyki. Daje możliwość rozwinięcia pojęć matematycznych, a także dziecięcych uzdolnień przejawianych w tym kierunku.
Metoda Weroniki Sherborne
To metoda oparta na ruchu rozwijającym dla dzieci. Ćwiczenia prowadzone tą metodą przynoszą wiele korzyści dla dziecka. Prowadza do poznania siebie i własnego ciała. Budują pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa. Ułatwiają nawiązanie kontaktu z innymi dziećmi.
Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
Wykorzystując MDS uczymy dzieci liter, stosując bardzo atrakcyjną metodę wielozmysłowego uczenia się. Przedszkolak śpiewa, dotyka, mówi, słucha, rysuje, maluje, pisze, wykonuje ćwiczenia ruchowe, relaksuje się - wystepują więć różne rodzaje aktywności. W ten sposób jest pobudzony rozwój psychomotoryczny dzieci, następuje integracja wzrokowo-słuchowo-kinestatyczno-ruchowa, co jest niezbędne do prawidłowego opanowania umiejętności czytania i pisania.
Pedagogika zabawy
Z repertuaru tradycyjnych zabaw wybieramy tylko te, które nie stwarzają napięcia powodowanego nadmierną rywalizacją i nie ośmieszają jej uczestników. Metoda ta posługuje się różnymi środkami np. słowo pisane i mówione, gest, ruch, taniec, malowanie, dotyk, dźwięk, odgrywanie ról. Sytuacje stwarzane w trakcie zabawy uczą dzieci wypowiadania swoich uczuć na forum publicznym i poszanowania uczuć innych.